SURGIMED: zdrowie, medycyna, psychologia, diety

Informacje medyczne: profilaktyka zdrowotna, zdrowy styl życia, psychologia, diety, sport. Najnowsze publikacje i odkrycia naukowe. Zapraszamy na SURGIMED

Węglowodany złożone i proste

Napisane 27.10.2020 przez admin

Tagi: dieta żywność

Polecane

Większość specjalistów od żywienia podziela pogląd, że węglowodany powinny stanowić około połowy naszej diety. Bierz pod uwagę, że ilość konsumowanej żywności i płynów może się bardzo różnić w zależności od twojej masy i aktywności fizycznej. Węglowodany złożone są ważniejsze. Pochodzą z owoców, warzyw i zbóż. O walorach odżywczych owoców i warzyw wbijano nam do głowy od pierwszych dni w szkole, nie ma więc potrzeby, by się tu nad tym rozwodzić. Warto jednak powiedzieć więcej na temat zbóż. Polecam nieoczyszczone, złożone węglowodany w postaci makaronów z mąki razowej, pieczywa pełnoziarnistego, płatków owsianych, komosy ryżowej (przyrządzaj jak ryż - przepyszna), a także bulguru, gryki, jęczmienia, kaszy jaglanej i brązowego ryżu. Oprócz jedzenia śmieciowego omijaj szerokim łukiem wysoko przetworzone produkty żywnościowe. Dobrze jest trzymać się uniwersalnej zasady, że wszystko z białej mąki (ciastka, biszkopty, biały chleb, biały makaron. pizza i większość firmowych płatków śniadaniowych) jest pozbawione wartości odżywczej. Biały ryż również się mieści w tej kategorii - większość swej naturalnej wartości, jak błonnik, witaminy i minerały, stracił w procesie produkcji. Wyjątkiem jest ryż basmati, idealny przed zawodami albo w celu szybkiej regeneracji, jako że dostarcza "paliwa" bez ryzyka perturbacji żołądkowych, które towarzyszą bogatym w błonnik produktom zbożowym. Węglowodany proste: Także w tym przypadku wysoko przetworzone, zawierające cukier produkty nie dają nam niczego dobrego. Dobry cukier można znaleźć na przykład w owocach, niektórych warzywach i mleku, podczas gdy zły cukier (taki paczkowany ze sklepu), fachowo zwany sacharozą, dodaje się do ciast, słodyczy, lodów, deserów, napoi gazowanych i całej masy gotowych produktów, jak na przykład sosy. Sacharoza zakłóca naturalną równowagę cukru we krwi, powodując gwałtowną reakcję insuliny, gdy twoje ciało próbuje się uporać z tym, co zjadłeś. Efektem jest krótki przypływ energii, który szybko mija, zostawiając po sobie uczucie ospałości i zmęczenia. Nie dajmy się jednak zwariować. Po ciężkim biegu trochę cukru, żeby pomóc ciału w regeneracji i nagrodzić swoje kubki smakowe, to na pewno nic złego. Jako wielka miłośniczka ciemnej czekolady (ostatecznie, przecież zawiera pożyteczny magnez i żelazo, jak również przeciwutleniacze!), stwierdzam, że kilka kostek przed treningiem albo zawodami bynajmniej nie szkodzi, podobnie jak miód w mojej owsiance. Jeśli masz słabość do słodkości i wiesz, że musisz się pilnować, używaj w zamian nieco bardziej odżywczych, naturalnych produktów, jak syrop z agawy albo Sweet Freedom (produkowany z jabłek, winogron i karobu). Są słodsze niż cukier, więc mniej ich potrzebujesz; ponadto mają mniej kalorii i nie zawierają sztucznych barwników, aromatów ani konserwantów.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poprzedni artykuł:Alkohol czyli puste kalorie
Następny artykuł:Gdy łapie Cię skurcz

Ćwiczeniami fizycznymi pokonasz stres

ćwiczenia fizyczne na wiele różnych sposobów pomagają zredukować skutki stresu. Dzięki nim budujemy tkankę mięśniowy, poprawiamy krążenie krwi i eliminujemy powodowane przez toksyny przekrwienie. Ćwiczenia fizyczne pomagają nam radzić sobie ze stresem, ponieważ stymulują układ nerwowy i dokrewny do wytwarzania

Czytaj więcej...

Wpływ diety na występowanie cukrzycy

Cukrzycę wywołuje zbyt duża ilość cukru we krwi. Zdarza się tak, gdy trzustka produkuje zbyt mało insuliny. Insulina jest hormonem, i przetwarzania glukozy (cukru). Brak lub niedobór insuliny powoduje więc wzrost poziomu nie przetworzonego cukru we krwi, co wywołuje liczne objawy, takie jak zwiększenie ilości moczu,

Czytaj więcej...