SURGIMED: zdrowie, medycyna, psychologia, diety

Informacje medyczne: profilaktyka zdrowotna, zdrowy styl życia, psychologia, diety, sport. Najnowsze publikacje i odkrycia naukowe. Zapraszamy na SURGIMED

Picie kawy zwiększa ryzyko osteoporozy

Napisane 05.11.2020 przez admin

Tagi: zdrowie choroby dieta

Dr Heaney uważa, że picie maksymalnie trzech filiżanek kawy dziennie jest bezpieczne. Nadmiar kofeiny może sprzyjać powstawaniu osteoporozy poprzez zwiększanie wydalania wapnia, co powoduje "podkradanie" tego minerału z kości niebezpieczeństwo. W przeprowadzonej w Farmingham obserwacji u 3170 starszych osób obojga płci wykazano, że dwie lub więcej filiżanki kawy dziennie zwiększają ryzyko złamania szyjki kości udowej o około 50%. Jedna filiżanka dziennie wydaje się nie powodować zawożenia. Obecnie dr Heaney wraz z współpracownikami zgromadził nowe dowody na podstawie podwójnie ślepej próby przeprowadzonej grupie kobiet przed menopauzą. Jedne z nich otrzymywały kofeinę kapsułkach, w ilości odpowiadającej trzem filiżankom kawy dziennie, pozostałe dostawały placebo. Wszystkie spożywały około 600 mg wapnia dziennie. Przez cały okres badania (dwadzieścia cztery dni) kobiety przebywały w szpitalu, co pozwoliło na ścisłe kontrolowanie ich diety i dokładne, codzienne badanie krwi. Okazało się, że kofeina nie ma istotnego wpływu na wchłanianie lub na osteoporozę. A co z większymi porcjami? - nie wiadomo. Ostatnio przeprowadzona w Harvardzie obserwacja 84 000 kobiet w średnim wieku wykazała, że te, które piły ponad cztery filiżanki kawy dziennie, były trzykrotnie bardziej podatne na złamania kości niż które piły mało kawy lub nie piły jej wcale. Herbata nie wykazywała żadnych szkodliwych właściwości. Ostatecznie można chyba uznać, że ryzykowne jest nadużywanie kawy przy jednoczesnym zbyt niskim spożyciu wapnia. Jak uniknąć osteoporozę? Najlepszym sposobem zapobiegania jest spożywanie w ciągu całego życia wystarczających dawek wszelkich substancji mających znaczenie dla utrzymania prawidłowej struktury kostnej: wapnia, boru, magnezu i witaminy D. Po menopauzie i zmniejszeniu wydzielania estrogenów należy jeść pokarmy posiadające aktywność estrogenową, takie jak soja oraz zawierające dużo boru. Młode kobiety winny spożywać wystarczające ilości tłuszczów cholesterolu, by utrzymać normalny ciężar ciała i prawidłowy poziomy estrogenów, zapewniające prawidłowy cykl miesiączkowy. Ostrożnie z pokarmami i napojami powodującymi utratę wapnia. Ogranicz picie kawy do najwyżej trzech filiżanek dziennie. Zmniejsz spożycie sodu, który sprzyja wypłukiwaniu wapnia z organizmu, osłabiając kości. Jeśli pijesz alkohol, to pamiętaj, ze jeden drink dziennie może pomóc twym kościom, ale nadużywanie alkoholu może je uszkodzić.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ćwiczeniami fizycznymi pokonasz stres

ćwiczenia fizyczne na wiele różnych sposobów pomagają zredukować skutki stresu. Dzięki nim budujemy tkankę mięśniowy, poprawiamy krążenie krwi i eliminujemy powodowane przez toksyny przekrwienie. Ćwiczenia fizyczne pomagają nam radzić sobie ze stresem, ponieważ stymulują układ nerwowy i dokrewny do wytwarzania

Czytaj więcej...

Masaże stosowano już w starożytnej Grecji i Rzymie

W kulturze starożytnej Grecji masaż i ćwiczenia zajmowały szczególne miejsce. Lekarz i kapłan Eskulap odegrał kluczową rolę w tworzeniu słynnego Gimnazjum - miejsca, w którym promowano wśród Greków masaż, ćwiczenia fizyczne oraz wodolecznictwo jako sposób na pozbycie się chorób i poprawę ogólnego stanu zdrow

Czytaj więcej...